Det är väldigt intressant med all information du lyckas få fram Matte!
Men jag blir bara mer och mer osäker på hur allt hänger ihop.
Att paret P väntade till de sista att lämna biosalongen, är något som jag tror även LP säger i förhör. Det är väl ganska naturligt beteende för att undvika trängsel och slippa eventuella konfrontation på vägen ut. Kändisar agerar inte riktigt, som oss vanliga i dessa situationer, och OP hade nog inte kunnat gömma sig i folkmassan, utan trängsel och folksamlingar innebär snarare riskmoment. Därav väntar de förmodligen av ren vana till sist, så jag ser iofs inget misstänkt i det.
Att polisen mörkar signalementsuppgifter, kan ju bara betyda en sak, d v s att de vet vem personen är och vad han gjorde på biografen. Antingen borde han då vara avförd från utredningen och en notis om detta borde ha lagts till i protokollet, alternativt så vet man att personen är i högsta grad inblandad och på något sätt därför måste döljas. Går det inte att begära ut samma dokument igen och be polisen ompröva maskningen?
Sedan alla dessa ambulanser, kan jag bara inte förstå, det låter helt ologiskt och oförklarligt. Det är, som du påpekar, visserligen en km från mordplatsen till Hard Rock och ambulanserna, som ses från den busshållplatsen, behöver nödvändigtvis inte passerat mordplatsen utan kan rent teoretiskt varit ute i annat ärende. Vi vet ju hur slarvigt utredningen sköttes och även om det borde ha kartlagts var all blåljus personal befann sig i city mellan 23:00 och 00:00 den kvällen, så vet vi ju att det inte gjordes.
Men om tiderna och iakttagelserna är helt korrekta, så tycker jag bara att mysteriet blir ännu mer komplicerat och svårt att förstå.
En grupp bestående av personer med avancerad polisiära och militära kunskaper, som planerar att mörda statsministern, borde ha planerat att genomföra det på enklast möjligaste vis och med så få inblandade personer som möjligt. Alla dessa komplicationer, bl a med flera ambulanser involverade i planen och olika scenarier, kräver en mycket noggrann planering in i små detaljer och ett nästintill prickfritt genomförande. Dessutom är det många personer inblandade och beroenden mellan flera olika aktiviteter, som måste koordineras, för att planen skall lyckas.
Det ger ju ett väldigt oprofessionellt och överambitiöst intryck, vilket inte alls stämmer överens med de personer, som antas varit inblandade. Vanligtvis är komplexitet och beroende till många faktorer, en stark anledning till att attentat av denna typen misslyckas och jag ser ingen rimlig förklaring till varför det skulle vara nödvändigt i detta fall. Vad skulle anledningen vara till dessa omständigheter?
När det gäller vapen, så är mina erfarenheter begränsade till militärtjänstgöringen, där vi framförallt sköt med AK-5. En lite intressant erfarenhet, som jag dock gjorde, var att upplevelsen av knallen, varierade kraftigt beroende var man befann sig i förhållande till skytten. När man var uppradade på skjutvallen, så upplevde man en kraftigare knall från den skytt, som stod till vänster och hade hylsutkastet mot mig, än från den skytt som stod till höger. Råkade man dessutom stå en halvmeter längre fram än skytten till vänster, blev knallen ännu starkare, och stod man bara några meter bakom skyttarna, så upplevde man skotten, inte mycket mer än en symaskin.
Läser och tar del av flera bloggar, poddar och youtube kanaler om MOP. Så jag kollade lite på GW’s blogg och hittade en länk till denna artikel, som han skrev för Parabol:
Jag vet iofs inte riktigt vad jag tycker om GW, men ibland hittar även han något av intresse. I detta fall handlar det om personen, som satt jämte OP på bion och framförallt det faktum att hans identitet och iakttagelser hemlighålls. Personen har till synes varit där ensam och blivit iakttagen av flera biobesökare, han skall ha hjälpt OP på med rocken och plockat upp LP’s hatt från golvet. Så det verkar varit en person som haft viss uppmärksamhet på OP.
Intressant inlägg och analys,